ظرفیت‌های روستایی و عشایری جاذبه‌ای بی‌نظیر در صنعت گردشگری

در واقع روستاها و عشایر به سبب ظرفیت‌ها و مختصات منحصر به‌فردشان همواره بخشی از جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف دنیا به شمار می‌روند، در واقع ظرفیت‌های روستایی و عشایری وضعیتی را بوجود آورده‌اند تا در برنامه‌ریزی‌های صنعت گردشگری از جایگاهی رفیع برخوردار شود.

سید جواد موسوی، مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در یادداشتی نوشت: فرا رسیدن ۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر را در حالی گرامی می‌داریم که از روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری مدت زیادی نگذشته است. این هم‌زمانی فرصتی مغتنم فراهم می‌کند تا به همبستگی این ۲ پدیده اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی توجه کرده و ارتباط بنیانی روستا و عشایر را با صنعت گردشگری بررسی کنیم.

فرهنگ عشایری برآمده از یک کار اجتماعی گروهی است که تعاملات اجتماعی آن‌ها را رقم می‌زند. شرایط سخت کوهستانی و وضعیت آب‌وهوایی نیازمند یک کار جمعی است.

فرهنگ عشایر یک سیستم زیستی با ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی است که در طول هزاران سال با شناخت آن‌ها از ظرفیت‌های جغرافیایی ایران و منابع محیطی کشور برای استفاده از منابع طبیعی شکل گرفته است. سبک زندگی عشایر مبتنی بر ساده‌زیستی است و همین مسئله، نوعی وارستگی در آن‌ها ایجاد می‌کند.

پرواضح است که صنعت گردشگری بر ۲ پایه حفاظت از طبیعت و محیط زیست به گونه‌ای که این قبیل فعالیت‌ها کمترین تخریب زیست محیطی را از خود بر جای گذارند و دیگر پایه، مشارکت میان فرهنگی و شناخت تمدنی از طریق پدیده سفر استوار شده است.

از این رو صنعت گردشگری را صلح‌آمیزترین فعالیت اقتصادی بشر نیز دانسته‌اند، از سویی روستاها به سبب وضعیت ویژه خود در گروه و طبقه‌بندی جغرافیایی صنعت گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردارند.

در واقع روستاها و عشایر به سبب ظرفیت‌ها و مختصات منحصر به‌فردشان همواره بخشی از جاذبه‌های گردشگری در ممالک مختلف دنیا به شمار می‌روند، در واقع ظرفیت‌های روستایی و عشایری وضعیتی را بوجود آورده‌اند تا در برنامه‌ریزی‌های صنعت گردشگری از جایگاهی رفیع برخوردار شود، از جمله روابط مشترک گردشگری با روستا و عشایر می‌توان به تورهای عشایری با تجربه زندگی کردن در میان عشایر و شناخت آداب و رسوم، خوراک، پوشاک و نحوه  زیست آنان در طبیعت یاد کرد.

روستاها به سبب استقرار جغرافیایی‌شان با عشایر که عمدتا کوچ‌نشین هستند و ییلاق و قشلاق می‌کنند تفاوت دارند، از این رو حوزه گردشگری در جغرافیای روستا برنامه‌هایی در چارچوب اقامت تدوین کرده که راه‌اندازی بوم‌گردی‌ها از آن جمله‌اند.

در بوم‌گردی‌ها برنامه‌های اقامتی در صدر قرار دارند، بعد از آن خوراک، نحوه زیست، تجهیزات روستایی، پوشاک و صنایع دستی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

حضور گردشگران داخلی و خارجی در روستاها یا در میان عشایر، علاوه بر افزایش درآمدهای روستایی و عشایری و کمک به توسعه اقتصادی روستا به آموزش گردشگران در زمینه شناخت طبیعت و راه‌های مواجه با آن بدون این که بدان آسیبی وارد کنند، می‌پردازد.

در پایان ۱۵ مهرماه روز روستا و عشایر را به همه روستاییان و عشایر غیور و فهیم میهن تبریک و تهنیت عرض کرده و توسعه روستاها را با یاری صنعت گردشگری آرزومندم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071601164
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha